De Haitiaanse cultuur - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjenne Linden - WaarBenJij.nu De Haitiaanse cultuur - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjenne Linden - WaarBenJij.nu

De Haitiaanse cultuur

Door: Arjenne

Blijf op de hoogte en volg Arjenne

29 November 2016 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal!

Met mij gaat het nog steeds goed. Het is niet dat ik alles hier begrijp maar ik probeer de mensen te begrijpen waarom ze zo doen en hoe ze in deze situatie zijn beland in dit land.
Haiti is arm, dat is duidelijk. De overheid speelt geen rol behalve dat ze veel geld afneeemt van mensen, ze is bijzonder corrupt. Wat voorbeelden: alle hulporganisaties die komen helpen in Haiti moeten een percentage van hun uitgaven aan de overheid afgeven. Alle mensen hier die een auto of motor rijden moeten een verzekering hebben anders krijgen ze een boete, alleen de verzekering bestaat niet. Bij schade krijg je niks. Scholen zijn slecht, soms is er maar 1 halve dag in de week school. Als het regent is er geen school en als de docent geen zin heeft ook niet. Je betaalt altijd voor een hele maand. Het lijkt wel of de overheid de bevolking ongeschoold en daardoor dom wilt houden.

De bevolking leeft primitief, een Haitiaan heeft kinderen maken of krijgen als prioriteit. Beter weten ze niet. Het gevolg, gezinnen met tussen de 10-20 kinderen waarvan vaak een ouder ontbreekt en kinderen van verschillende mannen zijn. Vaak hebben mannen meerdere vrouwen of laten ze hun vrouw (lees gezin) in de steek. Mannen gaan bijvoorbeeld in de Dominicaanse Republiek werken, eerst sturen ze geld, later vinden ze daar een vrouw en gaan daarmee verder. Het gevolg, geen inkomsten, weinig voedsel, geen school en mensen die leven van dag tot dag. Wat vandaag niet is komt morgen wel want vandaag leef je en morgen weet je niet. Er is daardoor geen vooruitzicht en ontwikkeling voor deze mensen. Daarbij komt dat ouders minder van hun kinderen houden want de kans is groot dat een kind overlijdt. Ik weet niet of er uberhaupt sprake van liefde is tussen man en vrouw en ouder kind. De meeste meiden worden voor hun 15e al zwanger. Dan moeten ze bij hun 'man' blijven of hun man vertrekt omdat hij geen verantwoordelijkheid wil nemen. Het zorgen voor kinderen komt neer op moeder en/of oma. Op de markt zie je over het algemeen koopvrouwen spullen en eten verkopen. Mannen werken op het land of hebben minder zinvolle bezigheden. Van de vrouw wordt veel gevraagd maar ze stelt weinig voor in deze mannencultuur.

In Haiti is een Haitiaan niet te vertrouwen tegenover een blanke. Zelfs al zijn het je 'vrienden'. Fysiek gezien is er niks aan de hand, ze doen je niks en zijn vriendelijk. Ze lachen veel met hun witte tanden die in hun donkere gezicht afsteken. Ze doen alleen alles voor geld, kennen geen grenzen. Je biedt ze een gratis consult in het ziekenhuis en je telefoon wordt gestolen, de dikste koopvrouw zegt met grote onschuldige ogen dat ze al dagen/weken niks gegeten heeft en dat je (extra) geld moet geven, de taxichauffeurs die een dag met je meegaan en heel de dag gratis eten en drinken krijgen komen de volgende keer aan dat ze meer geld voor de rit willen terwijl er honderden andere taxichauffeurs zijn die het voor minder doen. Het lijkt wel alsof het aangeboren is om altijd in geld te denken, alles voor geld te doen en geen grenzen daarin te kennen. Ook wel begrijpelijk want voor hen is het de werkelijkheid. Vanaf de geboorte tot de dood speelt het een grote rol. Geld betekent (over)leven. Blanken worden als miljonairs gezien, Haitianen weten alleen niet waar ze het over hebben.

Passe Catabois is een klein dorp. Als meisje zijnde kan je eigenlijk niet alleen van het terrein van de Nederlanders af. Hoogstens mag je bij de bakker brood halen. Als vrouw heb je heel weinig rechten. Met mannen mag je geen gesprek hebben want dan heb je volgens Haitiaanse begrippen een relatie. En die roddel is snel rond. Haitiaanse meiden zijn weinig te zien, ze zitten op school, zijn thuis of aan het werk.
Soms kunnen we op een zaterdag naar de stad. Als we naar de stad gaan, gaan we met Haitianen. Zij brengen ons met de motor en voelen zich verantwoordelijk, op de markt banen ze een weg voor ons en 'beschermen' ons voor aankomend vervoer. Ook onderhandelen ze voor ons. Je betaalt ze dan natuurlijk ook wel extra in de vorm van eten en drinken. Toch kan je geen vrienden worden. Als blanke blijf jij het ticket naar een betere wereld..

• 29 November 2016 - 16:12

Bas En Tiny:

Lieve Arjenne. We lezen met belangstelling je reisverslagen. Wat een cultuurverschil, voor ons Nederlanders niet te begrijpen. Voor jou ook lastig om niet met de bevolking om te kunnen gaan zoals je het eigenlijk zou willen. Als vrouw ben je wel heel erg kwetsbaar. En het aantal mensen waar je wel mee in vertrouwen kan omgaan is maar beperkt. Respect voor de mensen die zich inzetten voor deze bevolking, waarvan jij er ook één bent. Heel veel sterkte toegewenst..... en we blijven je volgen!!
    Bas en Tiny

• 29 November 2016 - 17:35

Edwin Tromp:

Wat een verhaal weer zeg! Het is daar zo onvoorstelbaar anders dan hier, moet een prachtige ervaring zijn. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag