Operaties en patienten in het zieknhuis - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjenne Linden - WaarBenJij.nu Operaties en patienten in het zieknhuis - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjenne Linden - WaarBenJij.nu

Operaties en patienten in het zieknhuis

Blijf op de hoogte en volg Arjenne

17 December 2016 | Haïti, Passe Catabois

Op dit moment ben ik over de helft van mijn verblijf in Haiti. Ondertussen is het weer verbeterd, november was de maand van de regen, sinds december regent het alleen nog een beetje 's nachts. Hierdoor is de aanloop van patienten naar het ziekenhuis toegenomen en vinden er dagelijks operaties plaats. Er zijn consulten die normaal verlopen, maar er zijn ook aardig wat bijzondere consulten. Opvallend is dat patienten de gekste lichamelijke klachten aan elkaar verbinden, zo kan een vetbult op een buik ontstaan na maagpijn, door de maagpijn ontstaat er een bult op de borst en die bult is naar beneden gezakt waardoor er een bult op de buik ontstaat. Of iemand die een pijnlijk been heeft waarvan de oorzaak is dat de patient 8 jaar geleden door een ezel getrapt is en de pijn daarvan nu komt opzetten. Ik moet zeggen, Haitianen zijn creatief in denken. Daarnaast begrijpen Haitianen niet altijd goed wat je bedoelt of kunnen ze niet altijd logisch nadenken. Een voorbeeld is dat een moeder babymelk had gekregen omdat haar baby ondervoed was. Nietsvermoedend kwam ze op 'rendez-vous' maar het meisje was niet aangekomen. Na een gesprek bleek dat de moeder met alle goede bedoelingen de babymelk zelf had opgedronken, ze had begrepen dat haar dochter zo aan zou komen. Toch met enige humor werd het haar opnieuw uitgelegd en kreeg ze nieuwe babymelk, het meisje is nu gelukkig aangekomen en het gaat goed.
Verder kom je ook wel bijzondere gebruiken tegen. Zo wordt een oor schoongemaakt met een stokje of kippenveer. Regelmatig komen mensen met oorpijn, het blijkt dan dat er een stukje veer op het trommelvlies is achtergebleven. Anne-Marie heeft hier inmiddels ervaring mee en verwijdert gemakkelijk en precies het veertje van het trommelvlies vandaan.

Op woensdag is het 'bolle buiken dag', alle zwangere vrouwen komen op controle. Ik assisteer tijdens het spreekuur en luister via een echo apparaatje of het hartje van de baby nog klopt. Ook controleer ik de buik en voel ik of het hoofd van het kindje is ingedaald na 8 maanden. Gecompliceerde bevallingen gebeuren in het ziekenhuis, de rest thuis. Ik heb nu bij een aantal bevallingen geholpen waarbij de bevalling soms gecompliceerd was, maar uiteindelijk goed verliep.

Verder komen er veel ondervoede patienten, HIV besmette patienten, patienten met tuberculose en cholerapatienten naar het ziekenhuis. Ook heb ik een lepra patient gezien. Voor de cholerapatienten is acute behandeling noodzakelijk. Door het drinken van besmet drinkwater krijgen mensen ernstige diarree, soms gepaard met braken. In dit land kunnen mensen met hun slechte voedingstoestand in 3-4 uur overlijden aan ernstig vochtverlies. Vanwege besmettingsgevaar staat er naast het ziekenhuis een choleratent waar patienten behandeld worden. Patienten krijgen direct een infuus en worden met vocht gevuld, dat kan tot 70 liter zijn. Als het lukt moeten ze ook direct beginnen met het drinken van ors. Tot nu toe is er gelukkig geen cholera uitbraak geweest, totaal zijn er rond de 20 patienten geweest.

Even voor mijn collega's, de operaties die hier verricht worden zijn voornamelijk buikhernia's, liesbreuken, heel veel hydrocele operaties, operatie aan een bartholynische cyste, circumcisies, het verwijderen van myomen, lipomen en atheroomcystes. Ook worden er wonden gehecht en breuken gegipst. Ik mag met de operaties mee assisteren, dat is erg leuk!

Laatst was er een jongen van 4 die geopereerd werd aan zijn vinger. Hij had een cyste op zijn vinger, ongeveer 3 bij 1 cm, en 3 cm dik. Behoorlijk groot voor zijn vinger dus. De jongen had 2 weken geleden een steen op zijn hand gehad en toen was de bult ontstaan. We vonden het een apart verhaal maar aparte verhalen hoor je hier wel vaker. De operatie startte, het kapsel van de cyste met inhoud (vocht) moest verwijderd worden. Het kapsel zat aardig vast. Nadat Anne-Marie de cyste met moeite had verwijderd, legde ze hem op het metalen blad. Er klonk wat gerinkel zoals metaal op metaal klinkt.. Dit verbaasde ons en Anne-Marie sneed nieuwsgierig het kapsel verder open. Een metalen huls werd zichtbaar, er zat een kogel in het kapsel. We waren met stomheid geslagen, dit had niemand verwacht, de jongen was vier jaar en er zat een kogel in zijn vinger?! Met verbazing werd de wond gehecht en later vertelde Anne-Marie dit aan de oma van de jongen. De oma was verbaasd en raakte overstuur. Ook zij had dit niet verwacht. Hoe de jongen aan de kogel gekomen is weten we niet. Wel is hij van de cyste, en de kogel, verlost. Er gebeuren bijzondere dingen hier..

• 18 December 2016 - 13:41

Wim En Mariet Tromp:

Wat een bijzondere verhalen, en wat fijn dat we een beetje mee kunnen lezen en leven met jou.

• 18 December 2016 - 18:00

Bas En Tiny:

Hoi Arjenne. We sluiten ons aan bij de reactie van Wim en Mariet. Onvoorstelbaar, wij hebben daar geen voorstelling bij. Heel veel sterkte!

• 19 December 2016 - 22:53

Pieta Van Der Linden:

Weer heel bijzonder Arjenne, alsof je op een andere planeet leeft. Vandaag heb ik je verhaal vertelt aan de kinderen van de Rank. Zij gaan voor het project collecteren a.s. woensdag tijdens hun kerstviering. De plaatjes werden gewaardeerd, de motortaxi en ook het verhaal van de kogel maakten veel indruk;)

• 20 December 2016 - 17:19

Rosalie:

Hoi Arjenne,

Wat een belevenissen! Leuk om je verhalen te lezen. Nog een hele goeie tijd gewenst! Groetjes Rosalie

• 21 December 2016 - 18:10

Edwin:

Wat een belevenissen. Een kogel uit een kindervinger halen zonder dat iemand weet hoe die daar gekomen is, onvoorstelbaar!

• 22 December 2016 - 16:11

Eric:

Hey Arjenne, echt heel leuk om jou op deze manier te kunnen volgen. Geniet ervan!!!!

• 24 December 2016 - 09:59

Evelyn:

Hoi Arjenne,
    Wens je mooie kerstdagen en een inspirerend 2017! Bijzonder om je zo te volgen.

• 28 December 2016 - 13:04

Jean Marc :

Hoi Arjenne,

Ik kom eindelijk toe aan het lezen van je verhalen, bijzonder wat je allemaal meemaakt, ik wens je nog een hele goede laatste maand en natuurlijk een heel goed 2017 toe.

Tot in februari.

groet Jean Marc